السبت، 28 نوفمبر 2009

تأكيد الصوره الذاتيه

مش عارفه ايه اللى حصل ناس كتير جرحتنى ناس كتير خلتنى اخد صوره وحشه عن نفسى والمشكله ان الصوره دى مش راضيه تتغيرى
كل اللى فهماه عن نفسى
انا مش حلوه ,انا عمر ما حد هيبصلى ولا يعجب بيه,انا اقل من اخواتى ,كل البنات احسن منى ,ببقى وسطهم اقل وحده فيهم,

انا اصلا مش بنت
لا وايه انا فاشله فى دراسه وفى بيت وفى علاقات وفى حب الناس وفى كل حاجه حتى فى علاقتى بربنا حتى فى علاقتى باهلى
طبعا ده مش كلامى ده كلام الناس اللى تعرفنى وبالتالى انا مصدقاه عن نفسى لان على رأى شخص اعرفه قالى ان الناس هما مرايتى
اللى بتعكس صورتى فهيه دى صورتى بدون تزييف يعنى اللى يقولى عكس كده يبقى بيكدب عليه
بما انى فكرت اتعالج وبما انى ده سبب كبير فى مثليتى
فطبعا المعالج بتاعى ربنا يجبر بختره هوه اللى بيرفع من معنوياتى شويه وهوه مش بيرفع منها بس هوه بيحاول
لكن طبعا جوايا رافض الرسايل الاجابيه اللى بتجيلى منه انا مش مصدقه غير الرسايل السلبيه اللى بتجيلى من الناس من وانا صغيره
وهيه اللى حقيقيه لان الناس مش بيقولولى الكلام ده لسبب لكن هوه بيقولى كده عشان اتعالج
يعنى مثلا يقولى انتى حلوه والناس بره بتقول كلام غير ده يبقى اصدقه اذااااااااى
فطبعا الكلام بيدخل من الودن دى يخرج من الودن التانيه
ودارت الايام وبقيت الرسايل الاجابيه بتيجى كتير من الدكتور مره فى مره فى مره مع قلت الرسايل السلبيه من بره لان خلاص كل اللى اعرفهم قالو اللى عندهم فاعوذ بالله كنت هبدا استقبل من الدكتور وادخل جوه نفسى ميخرجش من الودن التانيه
وبدات هبدا اثق فى نفسى شويه
يعنى استغفر الله العظيم كنت هبدأ اقتنع انى مقبوله ومش وحشه يعنى وانى بنت شويه بس اشكرك يارب على اللى حصل عشان ما اقتنعش بالفكره الغلط دى واصدقها ابقى كدبت الكدبه وصدقتها
الحمد لله ربنا ستر ............
ورجعت كمااااااااااااا كنت لان جتلى رسايل سلبيه تانى من بره اكدتلى صورتى عن ذاتى اكتر وصدقت اكتر ان الدكتور بيقول كده عشان يعالجنى ودى مش حقيقه ايه بقى اللى حصل .............................
كان يامكان اخويا بيجيب سيرت البنات فحاجه يعنى فبيقول ما اختى بردو فترد مراته وهيه اختك اصلا من البنات........ دى كانت بالنسبالى اول خبطه جت على الجرح
زى سلك لمس القط دى بتقولى انى مش بنت صح صح دى فكرتى عن نفسى اااااااااااااااااااااه الدكتور بيضحك عليه بردو صح ده اللى كنت مقتنعه بيه
ايه تانى حصل ........
بنت اخويا عندها سنتين ونص بس انا مرتبطه بيها وهيه كمان متعلقه بيه المهم كانت بردو عندنا وكانت عايزانى اخرجها المهم قولتلها حاضر ولبست وانا لبست فالبنت كتر الف خيرها بريئه لقتها بتقولى عمتو انتى حلوه قصدها كويسه يعنى مش حلاوت شكل بوستها وفرحت وقولتلها ربنا يخليكى ليه بس خساره ملحقتش اكمل الفرحه ........لقيت امها تقولى دى بتقولك كده عشان بس هتخرجيها طب اسكتى سيبى البت تقولى كلمه كويسه ولا ترحمو ولا تسيبو رحمت ربنا تنزل يالهووووووووووووى بس اذاى لازم طبعا طبعا متهنيش على حاجه كويسه
وطبعا هيه كانت فكره البت بتقولى على انى حلوه حلوه يعنى
فبردو سلك لمس بتقولى انى مش حلوه بردو صح دى فكرتى عن نفسى تأكيد ياااااااااااااااااااه وانا اللى كنت هصدق اللى الدكتور بيقولهولى
واستغفر الله العظيم اصدق رسايل اجابيه عنى ميصحش
ورجعت تانى معنديش ثقه بنفسى والمشكله انى بقيت سلبيه او انا اصلا سلبيه يعنى معرفتش ارد عليها عشان طبعا ارسم انى كويسه ومش عندى نقص ولا حاجه ولازم اخد الموضوع بهزار لا يقولو انتى عندك نقص ولا ايه
فالحمد لله ربنا سترها معايا عشان مكدبش على نفسى وكنت هصدق بقى والرسايل الاجابيه تدخل جوايا وتعشش وبعد كده تيجى رسايل سلبيه تانى تقوم اللى كان جوايا لان طبعا شخص بيدينى رسايل اجابيه ادام كمية الناس اللى بتجرح فيه اكيد هما الصح
احمدك يارب على تأكيدك ليه صورتى الذاتيه عن نفسى
غير كمان اخويا بقولو حاجه بضيقنى من خطبته فبقولو قولها يقولى يعنى هيه هتقولى انت خايف على زعل اختك ومش خايف على زعلى يااااااااااه للدرجادى هيه اهم للدرجادى خايف لمجرد انها تقولك الكلمه دى انا اختك من لحمك ودمك بس طبعا
زى ما قالى قبل كده هيه احسن منك هيه عندى اهم منك ربنا يخدك ويخليها
ولما يتكلم عنها بحس بيتكلم عن ملكة جمال مثلا مع انا مش شيفاها حلوه خالص ولا كويسه ولا اى حاجه
لكن لما بيشوفنى انا او يتكلم عنى انا بيحسسنى انه بيتكلم عن شيطان بيتكلم عن عدوتو
نفسى اسئله هيه فرقه عنى فى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بتكرهنى كده ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ونفسى اسئل كل الناس اللى بتجرحنى
بتجرحونى كده لييييييييييييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هناك 20 تعليقًا:

  1. سؤال كده

    ادور علي الاسود ليه لما الابيض موجود؟؟

    هل تفتكري اصلا ان ربنا سبحانه وتعالي بيخلق حاجة وحشة؟؟

    لو انتي وحشة و سيئة وفيكي كل حاجة مش كويسة ودا حالك الطبيعي يعني .. تفتكري ربنا هيحاسبك علي ايه باه ؟؟ مهو خلقك وحشة من الاول ؟؟

    فكري كده شوية ... تبقي وحشة لو بتكرهي وبتغشي وبتحقدي وبتسرقي وتغشي وتخدعي ... انتي كده؟؟؟

    لو في قلبك ذرة واحدة من نور وخير .. تأكدي ان ربنا بيحبك و في الدنيا دي ناس بتحبك ومش شايفاكي وحشة ... سيبي اخوكي ورايه فيكي .. تجاهليه ,, انتي ليه بتدوري علي نظرة استحسان منه هو او اي حد؟؟

    لما تستحسني نفسك انتي و تحسي بقيمتك في الدنيا هتجبري كل حد يحس بيكي وباهميتك

    افتكري كمان وانتي بتجاوبيني ، انك تفتكري مرة ساعدتي حد في عمل اي حاجة او ادخلتي السرور علي قلب اي حد كبير ولا صغير قريب ولا بعيد
    افتكري نظرة السعادة الي عيون بنت اخوكي لما بتعمليلها حاجة بتحبها و افتكري ان الاطفال مش بيقربوا من حد وحش وقلبه مش طاهر ونضيف .. الاطفال مبيعرفوش يجاملوا وينافقوا ويحقدوا زي الكبار
    مفيش حد مقرب اليهم الا وهتلاقيه نضيف وكويس لانهم عندهم شفافية تجاه الاشخاص بيعرفوا يقروا القلوب

    فكري كده وهستني ردك ان شاء الله :)

    كل سنة وانتي طيبة :)

    ردحذف
  2. اليس اولا شكرا جداااااااااااا لكلامك وتعليقك
    وعايزه اقولك انى اقتنعت بحاجات كتير فيه وقريته اكتر من مره بجد شكرا انك نبهتنى حاجات

    وكل سنه وانت طيب انا مبسوطه بزيرتك المدونه واتمنى اشوفك على طول
    سلام

    ردحذف
  3. انبساطك بسطني جدا

    انتي بس اقلعي النضارة السودة دي هتلاقي الدنيا كاروهات
    فيها الحلو الممرر والمر المحلو

    مفيش حاجة في الدنيا خير صرف و لا شر صرف

    دايما هتلاقي في الورد شوك وفي الضلمة خيالات لنور

    انا كنت هعلق علي كام حاجة كام مرة قبل كده بس مكانش عايز يعلق .. فاعتبرت دا يمكن اشارة اني بلاش اضايقك بكلامي .. بس المرة دي مفشلتش :)

    كل سنة وانتي طيبة وان شاء الله ربنا ينور بصيرتك للحق ويعينك علي نفسك
    ويكفينا جميعا شرور انفسنا وسيئات اعمالنا .. فالنفس اشر عدو للانسان واشرسهم لان نفسك عارفاكي كويس و تعرف توجعك منين .. ربنا يكفيك الشر و يهدي حالنا جميعا للحق

    قلبي في دماغك كده و وريني شفتي ايه جديد :)

    ردحذف
  4. اليس حطت نقاط كتير حلوة وتستحق التأمل بس انا مش متفقة معاها في انو مو مفروض تهتمي برأي اخوكي.
    عادة العيلة هي مصدر الثقة وهي اللي لازم تشجعنا و تخلينا نحس انو نحنا حلوين و مرغوبين.اكتر شي بيأثر في نفسية الفرد هو رأي المقربين منو,وهي حقيقه مش مجرد تنظير. الناس دايما رح تلاقي شي تعلق عليه و للاسف في زمن الفضائيات الرخيصة صار الجوهر و الاخلاق اخر مايهمنا.
    و لما الناس اللي بالشارع تقولك انك مش حلوه و بعدين تيجي عالبيت وتلاقي العيلة كمان عم يقولو الشي نفسوا لازم تشكي و تقولي لحالك انو بما ان اهلي كمان شايفين هيك معناها حكي ناس الشارع صحيح, و شوي شوي بتترسخ هالافكار بدهنك.

    انا رأيي انوالعلاج النفسي جدا مهم و مفيد بس انت لحالك مافيكي "تشفي" لازم العيلة تكون جنبك ولازم تقعدي و تحكي لأخوكي انت كيف بتحسي و انو الحكي اللي هو ومرتو بيحكوه بجرحك بالصميم و انو بالنسبة الهم ممكن يكون هزار بس انتي بتاخدي حكيهم محمل الجد لانهم عيلتك ولانك بتهتمي برأيهم فيكي. لازم كمان انتي تتعلمي تدافعي عن حالك لما يحكو او يعلقو بطريقة غير لائقة,لانو كلامهم معك غير لائق و غير مقبول ابدا, ومش لازم تتخانقي معون بس فيكي توصلي الرسالة بطريقة ودية بدون تجريح بس كمان بجدية.

    مسألة الجمال مسألة نسبية و شخصية. انا كتير مرات بشوف ناس
    وبحسهم كتيييييير حلوين بينما اصحابي بيشوفوهم اقل من عادي!

    بلشي من حالك ومن الناس المقربين منك وخلي اللي في الشارع يحكوا لاحتى يشبعوا لانو ارضاء الناس صعب وفي النهاية هدول اللي عم يحكوا عنك عم يحكوا لانو بدهم يداروا النقص اللي عندهم ويحسوا نفسهم افضل.

    طولت كتير بالتعليق و بعتذر منك بس كان لازم علق.
    بتمنالك كل الخير و كل عام و انت افضل اسعد و راضية عن حالك.
    تحياتي

    ردحذف
  5. اشياء لا تراها العين

    انا موافقاكي في رايك ان الاهل رايهم بيقوي وبيسند و بيعزز موقفنا .. بس لو قابلتي منهم كل جفاف وقسوة و جمود وفشلت محاولات التقريب و التقارب والود .. يبقي تجاهل رايهم والسير قدما للامام افضل مليون مرة من البكاء علي رايهم اللي بيهد من غير ما يبني ..

    جايز احنا مختلفين في النقطة دي .. لكل منا اللي شافه وسمعه وعاشه و حسه .. بس الاكيد ان كلامنا مش من فراغ ..
    اعرف شوية طلبوا مساندة الاهل و كسبوهم .. بس اعرف كتير ملقوش لغة واحدة يتكلموها مع اهلهم .. واعرف اللي رفضوا اولادهم فاولادهم بالتبعية رفضوهم .. وغيره وغيره

    بس انتي لفتي نظري لشيء مهم برة لازم رشا تبص عليه جواها ... هي بترسل مشاعر شكلها ايه لاخوها وزوجته؟؟ لو مشاعرها سلبية اكيد رد الفعل هيبقي سلبي ولو ايجابية يبقي في خلل ما لازم تعرفه جاي منين علشان تبقي بتدي خير وتتقابل بالسلب !!

    طولت عليكم بس المناقشة بتفتح جوانب الواحد مكانش واخد باله منها ... اشكرك اشياء لا تراها العين

    ردحذف
  6. اشياء لا تراها العين شكرا لتعليقك
    بس عايزه اقولك انا معنديش مساحه فى البيت انى اتكلم عن حاجه زى دى لان هتتشاف نقص جوايا وهترفض بردو انا مجرد ما بقول انى مكتئبه بيتقال من ايه انتى وكلا شربا لبسا نايمه يعنى معندهمش حتت المشاعر وكده يعنى الحاجات المعنويه دى بننظر اليها فى البيت انها تفاهه فراغ كده يعنى
    الكس انا مش بوجهلهم رسايل سلبيه بالعكس انا بتعامل معاهم كويس عادى يعنى بس ديما بحس بهجوم بكره معرفش ليه انا حتى بنت اخويا دى مدلعاها جدا بس مبلاقيش الدلع ده من ابوها ليه
    شكرا ليكم وانتو مطولتوش ولا حاجه خدور رحتكم
    المدونه مدونتكم :)

    ردحذف
  7. صحيح انا متفقة معك مية في المية بس انا من كلامها حسيت انو هي ماحاولت تشرح وجهة نظرها لاهلها. لازم في البداية تحاول تحسن الامور و اذا الوضع ما تغير معناتها انو هي يجب عليها المضي قدما وعدم الاهتمام بما يقولون. لازم يكون في تفاهم في العيلة و مقدار من الاحترام والا العلاقات بين الافراد بتكون مبنية على اساس انو انت مجبرة فيهم...

    نعم هي لازم تحلل علاقتها باللي حواليها و تشوف الوضع من وجهة نظر شخص مو جوات الوضع,يعني تعاين كيف هي طريقة تعاملها معاهم و هل طريقتها و شخصيتها بيخلو هالمشاعر والاقوال تجي من هدول الناس! في كتير من الاحيان بنحس انو نحنا صح ومظلومين بس لما تقريبا كل شخص مقرب الك عندوا شي سلبي يقولو عنك معناها حان الوقت لاحتى ناخد خطوة للوراء و نحاكم انفسنا لاحتى نعرف وين الغلط.

    حسيت نوعا ما اني رددت نفس الكلام اللي الاخت اليس قالتو هههه

    بيشرفني اني اتناقش معك اخت اليس و صدقيني انا اكتر وحدة بتحب تناقش في كل شي....تحياتي الكم الاتنين

    ردحذف
  8. ههه شفتي انا و انت علقنا في نفس الوقت ومنشان هيك مالحقت اقراه.
    والله انا كتير فاهمه وضعك وللاسف عدم الفهم باهمية صحة الانسان النفسية و اصرارنا على تجاهل هذه المشاكل هو السبب في وجود الاف الشباب و الفتيات اللذين يعانون من مشاكل نفسية و يخافون من الافصاح عنها او الاشتكاء لاحد خشية ان يقال عنهم مجانين...فجأة قلبت فصحى لوول
    بيفكرو انو الاكل و الشرب هو كل شي و للاسف المجتمع بكاملو عندو هي النظرة المتخلفة.
    انا نصيحتي الك انك تحاولي تهتمي بنفسك و تحاولي تعرفي انت شو بتحبي,فوتي دورات اعملي صداقات و حاولي تلاقي مكانك في هي الدنيا. بعرف انو مو سهل بس انا عرفانه انك رح توصلي لانو معرفة انك محتاجة لمساعدة و الذهاب لمعالج لفهم وضعك اكثر هو اول خطوة في طريق اكتشاف الذات و الشفاء.
    انا من كتاباتك شايفة انك انسانة عندها احساس كبير بوجودها و باهمية ان تعرف من تكون و كيف يجب عليها ان تعيش حياتها وهيدا شي بحترمو كتير.
    تحياتي

    ردحذف
  9. انا مع اشياء لا تراها العين في حكاية انك تهتمي بنفسك و تحاولي تكوني اللي تحبيه بس يكون في صالحك من غير ما تضري نفسك .. ومضطرة اقولك كلام الكتب :) لازم يكونلك هدف تسعي لتحقيقه حتي وان كان الهدف دا المحافظة علي البقية الباقية من حلاوة الدنيا في عيونك و السعي لتنميتها .. يعني لو الدنيا بتاعتك وحشة حليها انتي .. اكيد هتعرفي تعملي لنفسك حاجة تحلي بيها دنيتك .. مفيش حد دنيته وحشة 100% .. لو فيها 25% حلاوة هتبقي نعيم :)

    ربنا معاكي

    ردحذف
  10. حكم المرتد في الدنيا
    1. يُفرَّق بينه وبين زوجته، فإن تاب قبل انقضاء عدتها رجعت إليه، وإن انقضت عدتها قبل أن يتوب تبيَّن فسخ النكاح منذ ارتداده، سواء كانت ردته قبل الدخول بها أوبعد الدخول.
    2. يُمنع من التصرف في ماله، وينفق منه على عياله، وتقضى ديونه.
    3. لا يرث، ولا يورث، لقوله صلى الله عليه وسلم: "لا يرث المسلمُ الكافرَ ولا الكافرُ المسلمَ"21، ويكون ما تركه فيئاً لبيت مال المسلمين، ومن أهل العلم من قال لورثته.
    قال القرطبي عن ميراث المرتد: ميراث المرتد لورثته من المسلمين، وقال مالك، وربيعة، وابن أبي ليلى، والشافعي، وأبو ثور: ميراثه في بيت المال).
    والراجح ما ذهب إليه مالك والشافعي ومن وافقهما أن ميراثه لبيت مال المسلمين، للحديث: "لا يرث المسلمُ الكافرَ.."، وينفق على عياله من بيت مال المسلمين.
    4. يُقتل المرتد من غير استتابة إن قُدِر عليه، إذا كانت ردته مغلظة، لأن الردة تنقسم إلى قسمين:
    •مغلظة، وهي ما تكون مصحوبة بمحاربة الله، ورسوله، وأوليائه من العلماء العاملين، وعداوتهم، والمبالغة في الطعن في الدين، والتشكيك في الثوابت.
    •ومجردة، وهي التي لم تصحب بمحاربة ولا عداوة ولا طعن وتشكيك في الدين، وكل الآثار التي وردت في استتابة المرتد متعلقة بالردة المجردة.
    قال شيخ الإسلام ابن تيمية : (إن الردة على قسمين: ردة مجردة، وردة مغلظة شرع القتل على خصوصها، وكلاهما قد قام الدليل على وجوب قتل صاحبها، والأدلة الدالة على سقوط القتل بالتوبة لا تعمُّ القسمين، بل إنما تدل على القسم الأول ـ الردة المجردة ـ كما يظهر ذلك لمن تأمل الأدلة على قبول توبة المرتد، فيبقى القسم الثاني ـ الردة المغلظة ـ وقد قام الدليل على وجوب قتل صاحبها، ولم يأت نص ولا إجماع على سقوط القتل عنه، والقياس متعذر مع وجود الفرق الجلي، فانقطع الإلحاق، والذي يحقق هذه الطريقة أنه لم يأت في كتاب ولا سنة ولا إجماع أن كل من ارتد بأي قول أوبأي فعل كان فإنه يسقط عنه القتل إذا تاب بعد القدرة عليه، بل الكتاب والسنة والإجماع قد فرَّق بين أنواع المرتدين).23
    قال في "نيل المآرب في تهذيب عمدة الطالب: (ولا تقبل في الدنيا توبة من سبَّ الله تعالى، أورسوله، سباً صريحاً، أوتنقصه، ولا توبة من تكررت ردته، بل يقتل بكل حال، لأن هذه الأشياء تدل على فساد عقيدته).
    5. يتولى قتله الإمامُ أومن ينوب عنه.
    6. لا يغسل، ولا يكفن، ولا يصلى عليه، ولا يدفن في مقابر المسلمين.

    ردحذف
  11. طبعاً أليس أخت بجد عاقلة .. وكلامها عاقل جداً .. وبتساعدني كتييير .. يمكن هيا اول مرة تعرف الكلام ده ... انا كنت عايز اسيبهالها عمل خير في السر
    لكن صدقيني .. أليــس و أشياء لا تراها العين
    حوارهم أكثر من رائع
    *******
    طبعاً هما تناولوا أموورو بنوتية خالص :) وانا مش هكون ليا فيها اكتر منهم .. وهما ادري بها الشيء
    *****
    أنا بس هضيف نقطة بسيطة جداً
    أنا وأختي الكبيرة السن تقريبا متقارب 26-29
    لكن اختي الصغيرة 20
    يعني كان في وقت بيني وبين اختي الصغيرة
    انا واختي الكبيرة كنا كتير بنتخانق
    كنت بحس اني لوحدي .. كنت بستقبل رسائل سلبية كتيير من البيت ومن الناس اللي حوليا... لكن أختي بالرغم من الراسيل السلبية اللي كانت تبعتهالي ... كانت بتحس بالوحدة اللي بمر بيها .. لأني مش بخرج ماليش أصحاب

    تعبت معاها كتير لغاية ما بدأت تلاحظ اني محتاجها
    بدأت تقرب مني .. بدأت تديني حنان انا بجد محتاجة .. ومع الوقت الخناقات بينا قلت ... والبيت اتمنع منه الرسائل السلبية اللي كانت بتتوجهلي وانا كبرت شوية والناس بقت تبطل كلام سلبي برضة .. بس المشكلة في الكلام اللي محفور جوه ذهني .. لما جات اختي الصغيرة وبدأت تكبر .. طبعاً انا للأسف مكنتش قادر أققرب منها قوي .. يمكن مكنتش انا سرها .. يعني مكنتش بتتكلم معايا عن اللي مضايقها او اللي بيخوفها
    بس أنا يدأت أبعتلها رسايل أيجابية .. محبتش تمر باللي مريت بيه .. بدأت أديها حنان من اللي أختي الكبيرة عطيتهوني .. بس فضلت انا برضة بعاني من الرسايل السلبية دي لغاية وقت قريب :)

    لكن كان برضة بتحصل أمور ... أختي كانت تيجي كتير تسألني عن اللبس .. كنت بعطيها رأيي ببصراحة :)

    أقولها .. ايه اللبس ده .. هو انا ايه ربنا رزقني بأخ على كبر ولا إيه

    يابت حاسسيني أني عندي أخت

    طبعاً الكلام هنا يبان انه هجوم .. لكن أنا كنت بقولها الكلام ده .. بدافع التشجيع

    شجعتها انها تلب لبس بناتي .. وبقيت أعاكسها :)

    ومن ساعتها كل لما أشوفها لبسة لبس وصبياني زي البناطيل والكلام ده .. ساعتها هي بتبقى مدركة انها مش هتخلص مني :) ههه

    يمكن أنا بقولها كلام ممكن يكون صعب .. بس أنا بضرب وبلاقي

    كنت بشجع عندها الجانب الأنثوي انه يظهر .. مش بس بنتقدها ... لكن لأني معنديش أخوان صبيان

    كنت بواجه مشكلة .. اني مليش بير :-) بير يعني حد أرمي فيه أسراري .. احكيلة عن مشاكلي.

    ..... يتبع....

    ردحذف
  12. هههههه
    ياااااا ... كنت مفتقد لموضوع الشات في التعليقات ده ... ههه

    ياااا فين ايام ما كان البوست عليه فوق ال150 تعليق في يويمين ههه

    المهم ... ضحكي في اول التعليق لا يقلل من أهمية البوست خالص

    يمكن انا ولد .. لكن فاهم كل اللي بتقولي عليه.

    انا بقى عندي بدل الأخت .. اتنين :)

    انا الولد الوحيد

    *****
    طبعاً أليس أخت بجد عاقلة .. وكلامها عاقل جداً .. وبتساعدني كتييير .. يمكن هيا اول مرة تعرف الكلام ده ... انا كنت عايز اسيبهالها عمل خير في السر
    لكن صدقيني .. أليــس و أشياء لا تراها العين
    حوارهم أكثر من رائع
    *******
    طبعاً هما تناولوا أموورو بنوتية خالص :) وانا مش هكون ليا فيها اكتر منهم .. وهما ادري بها الشيء
    *****
    أنا بس هضيف نقطة بسيطة جداً
    أنا وأختي الكبيرة السن تقريبا متقارب 26-29
    لكن اختي الصغيرة 20
    يعني كان في وقت بيني وبين اختي الصغيرة
    انا واختي الكبيرة كنا كتير بنتخانق
    كنت بحس اني لوحدي .. كنت بستقبل رسائل سلبية كتيير من البيت ومن الناس اللي حوليا... لكن أختي بالرغم من الراسيل السلبية اللي كانت تبعتهالي ... كانت بتحس بالوحدة اللي بمر بيها .. لأني مش بخرج ماليش أصحاب

    تعبت معاها كتير لغاية ما بدأت تلاحظ اني محتاجها
    بدأت تقرب مني .. بدأت تديني حنان انا بجد محتاجة .. ومع الوقت الخناقات بينا قلت ... والبيت اتمنع منه الرسائل السلبية اللي كانت بتتوجهلي وانا كبرت شوية والناس بقت تبطل كلام سلبي برضة .. بس المشكلة في الكلام اللي محفور جوه ذهني .. لما جات اختي الصغيرة وبدأت تكبر .. طبعاً انا للأسف مكنتش قادر أققرب منها قوي .. يمكن مكنتش انا سرها .. يعني مكنتش بتتكلم معايا عن اللي مضايقها او اللي بيخوفها
    بس أنا يدأت أبعتلها رسايل أيجابية .. محبتش تمر باللي مريت بيه .. بدأت أديها حنان من اللي أختي الكبيرة عطيتهوني .. بس فضلت انا برضة بعاني من الرسايل السلبية دي لغاية وقت قريب :)

    لكن كان برضة بتحصل أمور ... أختي كانت تيجي كتير تسألني عن اللبس .. كنت بعطيها رأيي ببصراحة :)

    أقولها .. ايه اللبس ده .. هو انا ايه ربنا رزقني بأخ على كبر ولا إيه

    يابت حاسسيني أني عندي أخت

    طبعاً الكلام هنا يبان انه هجوم .. لكن أنا كنت بقولها الكلام ده .. بدافع التشجيع

    شجعتها انها تلب لبس بناتي .. وبقيت أعاكسها :)

    ومن ساعتها كل لما أشوفها لبسة لبس وصبياني زي البناطيل والكلام ده .. ساعتها هي بتبقى مدركة انها مش هتخلص مني :) ههه

    يمكن أنا بقولها كلام ممكن يكون صعب .. بس أنا بضرب وبلاقي

    كنت بشجع عندها الجانب الأنثوي انه يظهر .. مش بس بنتقدها ... لكن لأني معنديش أخوان صبيان

    كنت بواجه مشكلة .. اني مليش بير :-) بير يعني حد أرمي فيه أسراري .. احكيلة عن مشاكلي

    .....يتبع...

    ردحذف
  13. سلااااااااااااام...
    لست أدري لماذا يحاول الجميع أن ينفخ الروح في جسد ميت اصلا ...لا اريد ان أقسوا عليك عزيزتي و لا أن أقلل من احترام اﻵراء التي زينت هذا الموضوع ، فقط اسالك ماذا يهمك راي الناس فيكي ...فليذهب الجميع إلى الجحيم ، المهم أن نفهم أنفسنا نحن أن نحترمها أن نفك طلاسمها أن نجيب عن أسئلتها و نكبح جماحها ، اما أن نكون كما يريد اﻵخرون فذلك هو الشيئ المرفوض حتما ، مثلا أنا ورغم التزلف و محاولة الجميع كسب ودي إلا أنني لا أعير أراءهم أي اهتمام ﻷنني أعلم ماأنا عليه و اﻷجدر بي أن أفهم نفسي التي لازلت أجري وراءها بدلا من أن أجري وراء رغبات الناس و آرائهم بي ....
    آسفة إن كنت قسوة عليك ، لكن من نصحك بأن راي الناس هو المرآة مخطئ جدا و ليذهب هو كذلك للجحيم ..
    آسفة على انفعالي .....دمت بخير

    ردحذف
  14. بقايا أنثى
    ==========
    أصبتي الرأي ... لن يستطيع احد أن يغير ما بداخلي ولن يستطيع احد ان يجعلني أعيش ما اعجز ان احيا به. فأنا هو أنا لي شخصيتي ولي طباعي ولي مشاكلي ... ولن أعيش ما يٌمليه علي الناس, ولكن كل يوم يأتي بخبرات كثيرة في الحياة ... لم تتاح الفرصة لكل الناس ان يحيوها. لذلك تشارك الخبرات أمر مهم .. ولكن ليس بالضروري نجاح الطريقة بذاتها في كل مرة في التعامل مع الأمور... فالطريقة الناجحة مع شخص يمكن أن تفشل مع شخص اخر.
    لذلك على المرء ان يعرف نفسه جيداً ويفهمها... ولا يرغمها على شيء حتي لا يفقدها.
    هذا ما تعلمته عن نفسي.. عشت طويلاً محاولاً أن أفعل ما يراه الناس صالح حتي أرضيهم ... ولكن في النهاية سحقاً لهذه الأراء التي دائما ما تعجزني, وتباً لكل نظرة تقلل من شأن نفسي.
    وأطلقت العنان لنفسي لكي تتخذ مجراها في الحياة ... وبدأت أبحث عن نفسي... ربما أجد بقايا ذكر هنا أو هناك ... وبالفعل وجدت.
    وها أنا ذا حيا أرزق ... أعيش حياتي في سلام أستمتع بكل لحظة في وقتها. أفعل ما أجدة صالحاً لنفسي ولكن فقط أذا تأكدت أنه أنا من يريد أن يفعل ذلك .
    لأنه كثيراً ما نقوم بفعل أشياء رغم عن أنفسنا ولكننا نقوم بها فقط لكي نُرضي غضبنا .. او أنتقامنا أو حقدنا على ذواتنا .
    لقد وجدت في انفعالك ما أثار اهتمامي ...
    لكي مني طل الود والإحترام

    أثمن من اللآلئ

    ردحذف
  15. لكي مني كل الود والإحترام

    بدلاً من

    لكي مني طل الود والإحترام

    ""تصحيح خطأ""

    ردحذف
  16. لا يوجد شيئ سواك يجعلك متخوفا أو محبا لأنه لا يوجد شيئ يتعداك
    متفقة مع كلام بقايا انثى
    تحياتي

    ردحذف
  17. خالتي بتقول
    انو الوحش هو اللي بيعمل اعمال وحشة
    وما بظن انو فيك اي شي وحش حبيبي
    بتمني انك بالف خير انا مشتاقتلك
    تعرفي وقت بشوفك وبشوف اشيا فيك بتزكر حالي وبيني وبين نفسي بضحك
    لانو عم بتزكر نفسي فيكي
    سلام يا صغيرتي

    ردحذف
  18. بشكركم جميعا
    بس عايزه اضيف يا اثمن ممكن انت تكون نيتك كويسه ونيت اخويا كويسه لكن عشان فى افكار جوايا فلما بتتقال اي حاجه تاكد الافكار دى
    حتى لو بهزار بقول اه بظبت لان دى اصلا افكارى عن نفسى وهوه ده الفرق بين الطفل العادى والطفل الحساس


    بقايا انثى تحياتى ليكى بس عايزه اقولك مينفعش
    منخدش بكلام الناس وفعلا الناس هما مرايتى لان لو انا هشوف نفسى بس طب ما فى ناس بتبقى بتعمل حاجات زفت وشايفه نفسها كويسه مينفعش الناس هيه اللى بتحكم الناس هيه اللى بتكون شخصيتك وافكارك عن نفسك تحياتى ليكى


    جيا وحشانى كتير انا مبسوطه ان فيا حاجات فيكى ومفيش انسان مفهوش اى شئ وحش انتى بس بتجملينى يا قمر ههههه

    سلام ليكم جميعا واشكركم مره اخرى

    ردحذف
  19. علشان كده ... انا محتاج أثق في نفسي كويس قوي ... لازم أعمل فلتر للحاجات اللي بسمعها :)

    ومش كل اللي بيقولك حاجة بيبقى صح ومش كلهم غلط

    واللي هاقولهولك ده مش غلط . ده صح ميه ميه

    أنتي فعلاً .. انسانة جميلة جداً من جوه ومن بره
    حساسة جداً ... وده يدل على أنوثتك
    بتعرفي تعبري عن نفسك كويس قوي
    بتعرفي تخلي اللي حواليكي يسمعولك كويس قوي
    بتعرفي تجذبي اهتمام اللي حواليكي

    طبعاً مع بعض الملاحظات الأخرى ... هدونها في نوتي لو أتيحت الفرصة هبقى أقولك عليها.

    يالا بقى .. أضحكي يا بنت ... علشان اجيبلك معايا شيكولاته المره الجاية :)

    تحياتي
    أثمن

    ردحذف
  20. ماشى يا اثمن انا هضحك بس عشان خاطر الشكولاته بس علفكره :)

    بس ايه الكلام ده انت بتكلم عنى انا انا جميله من جوه ومن بره ده ولا من جوه ولا من بره هههههه

    وانوثتى ايه ياعم ده انا حتى اللى كان بيرفع من معنوياتى تراجع فى الموضوع ده خلاص اظاهر لقى نفسه هيدخل النار من كتر الكذب هههه

    شكرا ليك يا اثمن بجد انا مبسوطه من كلامك ومن اهتمامك
    ربنا معاك

    ردحذف